Hyppää sisältöön

TET-viikkoni kohokohta oli vierailu Yrityskylässä

Olen 9.-luokkalainen Ksenia Viikin normaalikoulusta Helsingistä, ja olen tämän viikon Kemianteollisuudessa TET-harjoittelussa. Pääsin maanantaina seuraamaan pari kokousta ja pääsin mukaan, kun Kemianteollisuuden työelämätiimi kävi vierailemassa Yrityskylässä Tampereella.

Yrityskylässä ala- ja yläkoululaisille on omat tapahtumansa. Alakoulun tapahtumaan osallistuu yleensä useampi luokka, eli noin 70 oppilasta. Alakoululaiset muodostavat pienen yhteiskunnan yhdeksi koulupäiväksi. Oppilaat hakevat ensin työpaikan koulussa opettajien avustuksella. Työvaihtoehdoista yritetään tehdä mahdollisimman monipuolisia, jotta nuoret tutustuisivat erilaisiin ammatteihin ja yrityksiin. Pienkylä oli Tampereella järjestetty isoon sisätilaan, ja se pysyy koossa sitten koko vuoden kesää lukuun ottamatta. Oppilailla on työvuorot, joiden välissä heillä on omaa aikaa. Ensimmäisellä vapaa-ajallaan oppilaiden täytyy ensin tehdä pankkitili. Sen jälkeen he voivat käyttää tienaamaansa palkkaa toisissa yrityksissä, esimerkiksi ruokakaupassa tai kahvilassa. Yrityskylän työntekijät olivat tyytyväisiä, että ruokakauppaan oli tällä kertaa tuotu myös jotakin muuta paitsi karkkeja. Oppilaat saavat myös äänestää kylään liittyvistä asioista kylän kaupungintalolla. Äänestyksen tulokset julistetaan päivän lopussa. Yksi Yrityskylän yrityksistä oli Yle. Ylellä työskentelevät oppilaat julistivat päivän aikana useamman kerran uutisia, joiden aiheet he saivat päättää itse. Paikalla on aikuisia, joilta voi kysyä tarvittaessa neuvoa. Oli ihanaa katsella, kun lapset työskentelivät erilaisilla aloilla pienoistaloissa. En ole itse 6-luokalla päässyt käymään semmoisessa tapahtumassa koronan takia.

Myös 9-luokkalaisetkin saavat osallistua Yrityskylään, jokainen luokka erikseen. Sen periaate on kuitenkin erilainen. Peliä pelataan pöydän ääressä eikä ole mitään pienkaupunkia. Oppilaat jaetaan ryhmiin, ja kaikki ryhmät saavat saman yrityksen johdettaviksi, jonka jotain tuotetta heidän kaikkien pitää tuottaa. Ryhmällä on käytettävissä laskin, tabletti, josta ohjataan tuotantoa, ja suuri näyttö, josta joukkue voi seurata yrityksen taloudellista tilannetta ja muita tärkeitä seikkoja. Työnsä aikana oppilaat joutuvat erilaisiin ongelmatilanteisiin, joihin täytyy osata reagoida nopeasti, esim. raaka-aineiden hinnan nousu. Peli kestää 2 tuntia ja sen lopussa katsotaan, minkä joukkueen yrityksen tuotanto on edennyt paremmin ja kaikista ryhmistä valitaan kolme parhaiten edistynyttä. Sitten katsotaan näiden kolmen parhaan joukkueen mainiopisteitä, joita saa asiallisesta käyttäytymisestä neuvottelujen aikana. Kolmesta parhaiten edistyneestä joukkueesta voittaa se, jolla on eniten mainiopisteitä. Eniten Tampereen yläluokkalaisten Yrityskylässä minua yllätti se iso kosketusnäyttö, jossa joukkueella oli monta lomaketta, joita pystyi siirrellä ja joihin pystyi kirjoittaa erityisellä kynällä, ymmärtääkseni niin, että teksti liikkui lomakkeen kanssa.

Minusta vierailu Yrityskylässä oli kiva kokemus, etenkin kun olen menossa itsekin luokan kanssa Helsingissä Yrityskylään myöhemmin. Näyttelykierroksessa sai hyvin kiinni siitä, mitä siellä tehdään ja mitä tavoitteita Yrityskylällä on.

Lisää tietoa Yrityskylässä löytyy osoitteista https://yrityskyla.fi/ ja Talous ja nuoret TAT – teemme työtä nuorten tulevaisuuden hyväksi.

Ksenia Kulesskaya

Kemianteollisuus ry:n TET-harjoittelija