Aapo Pesonen on ensimmäinen oppisopimuslaborantti
Kemianteollisuus on ollut mukana kehittämässä ja mahdollistamassa oppisopimusmallin laboranteille. Marraskuussa 2024 Aapo Pesonen teki historiaa, sillä hän oli ensimmäinen uuden oppisopimusmallin kautta valmistunut laborantti.
Aapo Pesonen, 18, oli opiskellut laboratorioalaa Savon ammattiopistossa SAKKY:ssa Kuopiossa puolitoista vuotta, kun hänelle tarjoutui unelmien mahdollisuus siirtyä opiston penkiltä oppisopimuskoulutukseen ja käytännön työhön FinVectorille.
Työskentely huippuyrityksen laboratoriossa jatkui määräaikaisella työsopimuksella aina vuodenvaihteeseen asti. Tammikuussa 2025 Pesonen aloitti varusmiespalveluksen.
Kiinnostava yritys veti puoleensa
Pesonen kuuli ensimmäisen kerran FinVector Oy:stä, kun koulussa kerrottiin lähialueen työpaikoista.
”Olen kotoisin Iisalmesta, ja koska muutimme Kuopioon vasta opintojen alettua, en tiennyt, että koulun vieressä toimii tällainen, paljon laborantteja työllistävä yritys. FinVector kävi esittäytymässä meille opiskelijoille ja myöhemmin saimme kuulla myös tästä oppisopimusmallista.”
Kiinnostus heräsi heti, eikä Pesosen tarvinnut kauaa miettiä ratkaisuaan. Ennen elokuussa 2024 alkanutta oppisopimuspestiään hän suoritti FinVectorilla ensin opintoihinsa kuuluvan palkattoman työharjoittelun.
”Oppisopimusajalta sain palkkaa, minkä lisäksi tuli työterveyshuollot ja tasavertaiset edut muun henkilöstön ja työkavereiden kanssa. Käytännössä olin samassa asemassa ja tein samoja töitä kuin yrityksen muutkin työntekijät.”
Tutkintoon vaadittavista näytöistä osa hoitui työpaikalla normaaleina työtehtävinä.
”Ne suoritettiin siten, että tein näyttöihin liittyviä analyyseja, jotka sitten arvioitiin myöhemmin opettajan ja työpaikan edustajien kanssa.”
Oppisopimusta hän on valmis suosittelemaan ”ihan kaikille” ja varsinkin niille, joilla ei vielä ole oikeaa työkokemusta.
”Tämän kautta opin tosi paljon esimerkiksi palkkaan liittyviä asioita.
Kansainvälinen työyhteisö
Pesonen työskenteli FinVectorin laboratoriossa osana noin 15 hengen tiimiä.
”Pääasiassa tein erilaisia laiteanalyyseja ja ELISA-analyyseja sekä muutamia analyysejä myös SDS-PAGE-menetelmällä”, hän kertoo työstään.
Työyhteisö on erittäin kansainvälinen ja yrityksen työkieli englanti. Laboratoriotyössä tämä tarkoitti Pesosen mukaan sitä, että kaikki ohjeet ja dokumentit olivat englanninkielisiä.
”Suomea käytettiin vain epävirallisissa yhteyksissä, jos paikalla oli ainoastaan suomalaisia tai suomea puhuvia ja jos keskustelua ei dokumentoitu tai merkattu muutenkaan mihinkään. Omassa tiimissäni melkein kaikki olivat suomalaisia, eli tiimin sisäiset keskustelut käytiin usein ihan suomeksi.”
Kielen vaihtaminen oli hänelle luontevaa.
”Aloin jo yläasteikäisenä käyttää englantia, kun huomasin, että tietoa löytyy paljon enemmän, jos sitä etsii englanniksi. Siitä lähtien olen käyttänyt englantia lähes kaikessa.”
”Juuri työkieli olikin yksi niistä asioista, jotka minua kiinnostivat tässä yrityksessä: tykkään tehdä asioita englanniksi. Ja onhan kyse myös todella kiinnostavasta kasvuyrityksestä!”
Opinnot jatkuvat armeijan jälkeen
Pesonen kertoo viihtyneensä FinVectorilla todella hyvin.
”Kaikki ihmiset olivat ystävällisiä. Ihan sama mitä sanoi, aina sai ystävällisen vastauksen. Kaikki myös auttoivat toisiaan.”
Varusmiespalveluksen jälkeen hän aikoo jatkaa opintojaan.
”Suunnitelmissa on laboratorioinsinöörin tutkinto – ja mahdollisesti paluu takaisin FinVectorille”, Pesonen summaa.
Uusi malli mahdollistaa oppisopimuksen myös alaikäisille laboranttiopiskelijoille
Kemianteollisuuden alalle kehitetty uusi oppisopimusmalli on suunnattu 16-20-vuotiaille laboratorioalan perustutkintoa opiskeleville nuorille.
Laboratorio- ja prosessiteollisuuden työelämämentorina toimiva opettaja Pirjo Heiskanen Savon ammattiopistosta pitää tärkeänä juuri sitä, että malli mahdollistaa myös alaikäisten pääsyn työelämään oppimaan.
”Heidän ei tarvitse odottaa 18 vuoden ikää ja kolmatta opiskeluvuotta päästäkseen työelämään. Aikaisemmin kaikki oppisopimuskoulutukseen tulleet ovat olleet aikuisia ammatinvaihtajia.”
Opetus tapahtuu ensimmäisen vuoden aikana oppilaitoksessa sekä toisena ja kolmantena vuotena yrityksessä. Noin 1,5 vuotta opinnoista tehdään oppisopimuksella.
Nuori saa palkkaa oppisopimusjakson ajalta. Palkka nousee sitä mukaa, kun opiskelija suorittaa tutkintoonsa liittyviä näyttöjä.
Hakijamäärä olisi voinut olla isompikin
Kemianteollisuus ry ja Ammattiliitto Pro esittelivät uuden, työvoimapulaa helpottamaan suunnitellun oppisopimusmallin lokakuussa 2023. Pilottikokeilussa on mukana viisi yritystä ja neljä yhteistyöoppilaitosta, ja ensimmäiset laboranttiopiskelijat tulivat työpaikoille syksyllä 2024.
FinVector Oy on yksi pilottikokeiluun osallistuvista yrityksistä.
”Hakijamäärä olisi voinut olla isompikin, mutta onneksemme saimme Aapon (Aapo Pesonen) meille mukaan porukkaan”, toteaa HR Business Partner Eetu Salmela FinVectorilta.
Hän kertoo yrityksen onnistuneen rekrytoimaan kolmen viime vuoden aikana monia motivoituneita uransa alussa olevia, tulevia biolääketeollisuuden ammattilaisia oppisopimuksen avulla.
”5-10 henkilöä on suorittanut meillä opintonsa loppuun oppisopimuksella, ja kaikki aiemmin valmistuneet oppisopimuslaiset ovat edelleen meillä vakituisessa työsuhteessa. Yhteistyö Savon ammattiopiston kanssa on sujunut erittäin hyvin.”
Sopii tekeville ja motivoituneille nuorille
Heiskanen kertoo uuden oppisopimusmallin sopivan parhaiten nuorille, jotka ovat tekeviä, motivoituneita ja itsenäiseen työskentelyyn kykeneviä.
Työnantajien toivomus on, että perustaidot olisivat hallussa ennen työelämään siirtymistä.
”Meillä opintoihin sisältyy paljon käytännön laboratorioharjoituksia, joissa opitaan tarvittavat perustaidot, kuten liuosten valmistaminen, tarkka pipetointi ja punnitseminen”, kertoo Heiskanen.
Hänen mukaansa opiskelijalle on helpompaa, kun yleiset tutkinnon osat ja teoriaopinnot tehdään pääasiassa lähiopetuksena.
”Oppisopimusopiskelijan työaika on normaali laborantin työaika, joten opintojen tekeminen iltaisin ja viikonloppuisin voi käydä liian raskaaksi. Ja harvoissa laboratorioissa on niin monipuolisia työtehtäviä ja analytiikkaa, että opiskelija saavuttaisi kaikkiin tutkinnon osiin tarvittavat ammattitaitovaatimukset pelkästään työpaikalla työskennellen.”
Teksti: Pirjo Latva-Mantila
Kuva: Aapo Pesosen oma albumi