Hyppää sisältöön

Bayerin Manja Ahola: Kestävä tulevaisuus tarvitsee rohkeita tieteentekijöitä

Maailma, jossa nuoret inspiroituvat tieteestä ja ryhtyvät innovoimaan, on mitä parhain lähtökohta kestävämmälle yhteiskunnalle. Varsinkin matemaattis-luonnontieteellisten aineiden osaajia tarvitaan läpimurtojen ja tulevaisuuden kilpailukyvyn mahdollistajiksi. Ponnahduslauta tälle luodaan innostamalla nuoria tieteestä ja panostamalla siihen, että LUMA-aineiden koulutus vastaa koko yhteiskunnan tarpeita, yritysmaailma mukaan lukien.

Luonnontieteiden merkitys korostuu, kun etsitään ratkaisuja maailman suurimpiin haasteisiin ja luodaan yhdessä kestävää tulevaisuutta. Esimerkiksi vihreä siirtymä, ilmastonmuutoksen torjunta, terveydenhoito sekä tutkimus- ja innovaatiotoiminta edellyttävät teknistä, matemaattista ja tieteellistä osaamista.

Mutta onko meillä tarpeeksi matemaattis-luonnontieteellistä syväosaamista ja alalla riittäväksi vetovoimaa saada taitavia tekijöitä näitä haasteita ratkomaan? Innostuvatko nuoret sukupuolesta riippumatta luonnontieteiden pariin? Nämä ovat kriittisiä kysymyksiä, sillä Suomen kilpailukyky on riippuvainen niin kotimaisen kuin kansainvälisenkin huippuosaamisen saatavuudesta. 

Tiedealan koulutuksen on lisäksi vastattava työelämän tarpeita, ja tässä työelämän ja oppilaitosten välinen yhteistyö on avainasemassa. Tätä tukeakseen myös Bayer on solminut useita strategisia kumppanuuksia yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa. Yritysten harjoittelupaikat, yhteistyöprojektit ja muu yhteistyö tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuksia tutustua työelämään jo opintojen aikana. Hyöty on molemminpuolinen ja ilo kaksinkertainen, kun saamme olla mukana luomassa merkityksellisyyttä nuorten urapolkuihin ja antamassa vauhtia lahjakkaiden nuorten työelämään.

Suomen 2030 LUMA-strategian mukaisesti matemaattis-luonnontieteellistä kasvatusta ja ajattelua on syytä painottaa nykyistä vahvemmin jo koulunkäynnin alkuvaiheessa. Luonnontieteistä kiinnostuneiden lasten ja nuorten motivaatioita kannatta ruokkia ja pitää yllä. Osaamisen kehittymiseen tulee panostaa läpi koko koulutaipaleen, jotta tiede- ja teknologiaopintoihin hakeutuvat nuoret suoriutuvat opinnoistaan. Juuri käynnistyvä Tulevaisuuden tekijät -tiedekilpailu on yksi hyvä esimerkki siitä, miten voimia ennakkoluulottomasti yhdistämällä asioita voidaan viedä eteenpäin.

Tiedeosaaminen ei pelkästään lisää ihmisen kykyä hankkia ja käsitellä tutkittua tietoa, vaan kehittää lisäksi kriittistä ajattelua ja innovaatioita. Näitä Suomi tarvitsee tulevina vuosina, ja siksi LUMA-osaamisen tason parantaminen on syytä ottaa tosissaan. Se on avainasemassa, jotta voimme kehittää suomalaista yhteiskuntaa ja pärjätä kansainvälisessä kilpailussa. Yhdessä voimme rakentaa tulevaisuutta, jossa jokainen nuori näkee itsensä tiedemaailman rakentajana.

Manja Ahola

Tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja

Bayer Oy