Henriikka Mastokangas: Nuoret haluavat tehdä merkityksellistä työtä
Ajatelkaapas hetki Suomea ilman ammatillista koulutusta ja amiksia. Yhteiskunta ilman heitä, jotka tekevät ne arjen työt. Ne kauppiaat, lähihoitajat, laborantit, prosessihoitajat ja niin monet muut. He, jotka palvelevat asiakkaansa ja tekevät työnsä lujalla osaamisella ja asiantuntijuudella. Päivästä riippumatta.
Pandemia on järisyttänyt meitä kaikkia. Varsinkin nuoret ja opiskelijat ovat kärsineet tänä 1,5 vuoden aikana. Pandemia-aika on ollut raskas niin henkiselle kuin fyysiselle hyvinvoinnille. Korona on aiheuttanut myös osaamisvajetta, joka on kurottava umpeen mitä pikimmiten. Meidän on varmistettava opiskelijoiden ammattitaito ja jaksaminen niin opinnoissa kuin opintojen jälkeenkin. Ei ole kenenkään eduksi, jos toiselta asteelta valmistuu valmiiksi työkyvyttömiä työntekijöitä. Yhteiskunta ei kestä kokonaisen sukupolven tai edes osan menettämistä tässä pandemian ohella.
Meidän kaikkien on ymmärrettävä, että niin nykyisyys kuin tulevaisuus tarvitsee ammatillista osaamista varsinkin koska maailma muuttuu niin huimaa tahtia – no kyllähän te tiedätte. Mutta miten varmistamme ammatillisen koulutuksen muuntautumiskyvyn tuottamaan osaamista maailmaa muuttaviin ammatteihin? Nuoria kiinnostaa yhä enemmän tehdä töitä, joissa he voivat tehdä tärkeäksi kokemiaan asioita. Vastuullisuuden ja ympäristöystävällisyyden painotus näkyy nuorten arvoissa enenevässä määrin. Tulevaisuudessa tarvimme yhä enemmän digiosaamista, ymmärrystä kestävästä kehityksestä sen kaikilla osa-alueilla sekä kykyä omaksua isojakin muutoksia ja kokonaisuuksia. Emme voi tietää mikä nykyajan väheksytty taito onkin tulevaisuuden huippuosaamista. Ei unohdeta tätä.