Kesä kemian opetuksen tutkimuksessa
Innostuin tosissani kemiasta lukion abivuonna, kun opiskelin ylioppilaskirjoituksiin. Tulin lukeneeksi myös oppikirjojen lisätietosivuja, joista olin kemian kurssien aikana sujuvasti hypännyt yli. Huomasin, että kemian liittyy moneen ja sen avulla voi selittää monia kiinnostavia asioita. Lukion jälkeen pääsin opiskelemaan kemiaa Helsingin yliopistoon. Päätin myös rohkaistua ja hakea kemian aineenopettajan koulutukseen, sillä opettaminen oli kiinnostanut minua jo pitkään. Nyt opiskelen viidettä vuotta kemian opettajaksi.
Tänä kesänä olen töissä Kemian opettajankoulutusyksikössä Kemian laitoksella. Mukava porukka ja kannustava ilmapiiri olivat yksi tärkeimmistä syistäni hakea yksikköön kesätöihin. Lisäksi minua kiinnosti mahdollisuus tutustua paremmin kemian opetuksen tutkimukseen ja saada kokemusta, joka tukee kehittymistäni tulevaan ammattiini.
Kesällä käsittelen tutkimusaineistoa, joka koostuu eri-ikäisten oppilaiden fysiikan ja kemian oppituntien alussa ja lopussa esittämistä kysymyksistä. Tämän lisäksi alan koota sovelluspankkia lukion kemian keskeisten käsitteiden opetukseen. Jos aikaa jää, teen sähköistyvään kemian ylioppilaskokeeseen liittyvää graduani.
Kesästä on tulossa kiireinen mutta myös jännittävä. Aina on innostavaa tarttua uusiin haasteisiin ja oppia uutta!
Minna Jääskäläinen
Opiskelija
Kesä kemiassa-blogissa nuoret kertovat kesätyökokemuksistaan kemianteollisuudessa.