Hyppää sisältöön

Lausunto ilmastoneutraaliin talouteen tähtäävien investointien verohyvityksestä sekä laiksi Business Finlandista annetun lain 3 § muuttamisesta

Eduskunnan verojaoksen kirjallinen kuuleminen hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi eräiden suurten ilmastoneutraaliin talouteen tähtäävien investointien verohyvityksestä sekä laiksi innovaatiorahoituskeskus Business Finlandista ja Business Finland -nimisestä osakeyhtiöstä annetun lain 3 § muuttamisesta.

Kemianteollisuus ry kiittää mahdollisuudesta osallistua kirjalliseen kuulemiseen hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi eräiden suurten ilmastoneutraaliin talouteen tähtäävien investointien verohyvityksestä sekä laiksi innovaatiorahoituskeskus Business Finlandista ja Business Finland -nimisestä osakeyhtiöstä annetun lain 3 § muuttamisesta.

Esityksen mukaan investointihyvitykseen olisi oikeutettu yhtiö, joka toteuttaisi Suomessa suuren ilmastoneutraaliin talouteen tähtäävän investoinnin, jonka tukikelpoiset investointikustannukset olisivat vähintään 50 miljoonaa euroa. Investointihyvityksen piiriin voisivat tulla investoinnit energian tuotantoon uusiutuvista lähteistä, pois lukien sähköntuotanto, sekä energian varastointiin, investoinnit teollisuusprosessien kasvihuonepäästöjen ja energiankulutuksen vähentämiseen sekä investoinnit eräille ilmastoneutraaliin talouteen siirtymisen kannalta strategisille aloille, kuten akkujen ja niissä käytettyjen keskeisten komponenttien ja kriittisten raaka-aineiden valmistukseen.

Investointihyvitystä voisi käyttää ensimmäisen kerran sinä vuonna, kun investointi valmistuu, kuitenkin aikaisintaan vuonna 2028 alkavana verovuotena. Lisäksi investointihyvityksen käyttöä säädeltäisiin siten, että hyvitystä saisi käyttää verovuodessa enintään 10 prosenttia hyvityksen kokonaismäärästä. Investointihyvitys olisi käytettävissä yhteensä 20 vuotta. Ehdotettu 20 vuoden määräaika investointihyvityksen käytölle laskettaisiin investoinnin valmistumisajankohdasta riippumatta ensimmäisestä vuonna 2028 alkavasta verovuodesta. Ehdotamme käytön aikarajan pidentämistä 25-30 vuoteen, mikä on laitoksen laskennallinen käyttöikä.

Hallituksen esityksessä tuen hakemisen määräajaksi on esitetty vuoden 2025 loppua. Ymmärrämme, että aikaraja tulee EU-säädöksistä, mutta se on aivan liian tiukka ajatellen suuria investointeja, joiden investointipäätös saattaa venyä esimerkiksi ympäristöluvan saamisen viivästymisen vuoksi. HE:ssä ei kuitenkaan esitetä, että investointipäätös tulisi olla tehtynä, joten ilmeisesti tukihakemus voidaan tehdä myös jo suunnitteluvaiheessa ennen kuin investointipäätöstä on tehty. Ehdotamme, että jos EU:ssa päätetään jatkaa tukipuitteita vuoden 2025 jälkeenkin, se otettaisiin tässä laissa automaattisesti aikarajaa pidentävänä tekijänä huomioon.

Koska tuki on myönnettävä 31.12.2025 mennessä ja on oletettavaa, että hakemuksia laaditaan hankkeista myös ns. varmuuden vuoksi, kehotamme varmistamaan, että Business Finlandissa (Rahoituskeskuksessa) on riittävät resurssit hakemusten arviointiin ja tukipäätösten tekemiseen aikarajan puitteissa.

Perusteluissa lukee, että lakeja voitaisiin kuitenkin soveltaa jo hallituksen esityksen antamispäivänä 19.12.2024 tai sen jälkeen tehtyihin investointihyvitystä koskeviin hakemuksiin. Tämä on tarpeen, ottaen huomioon kriisi- ja siirtymäpuitteiden lyhyt voimassaoloaika. Hakemus olisi kuitenkin jätettävä Rahoituskeskuksen vahvistamalla lomakkeella, joten käytännössä investointihyvityksen hakeminen edellyttäisi, että Rahoituskeskus avaisi hyvitystä koskevan haun. Investointihyvitystä koskevaa päätöstä ei voi kuitenkaan tehdä ennen kuin komissio on hyväksynyt valtiontuen ja lait ovat tulleet voimaan. Tämä on tarpeellinen tarkennus, ja toivomme hakumenettelyn selkeyttämistä, mikäli haun avautuminen viivästyy.

Kiitämme lausuntokierroksen jälkeen lisättyä liitettä, joka listaa selkeästi investoinnit, joihin tukea voi hakea.

Kunnioittavasti

KEMIANTEOLLISUUS RY