Lausunto: Valtioneuvoston asetusluonnos mekaanisesti kierrätetyn uusiomuoviraaka-aineen jätteeksi luokittelun päättymisen arviointiperusteista
Lausunto VN/6588/2023 annettu 31.5.2023 (lausuntopalvelu.fi).
Kommentit pykäliin ja niiden perusteluihin
1 §: Tarkoitus ja soveltamisala
Kemianteollisuus ry kannattaa sitä, että mekaanisesti kierrätetylle uusiomuoviraaka-aineelle esitetään jätteeksi luokittelun päättymistä koskevia arviointiperusteita. Kuitenkin toteamme, että EEJ-kriteerien luomista kemialliselle kierrätykselle on toivottu, joten olisi ollut hyvä sisällyttää kaikki vaihtoehdot mukaan tekniikasta riippumatta EU-tasolla. Luomalla kansallista kriteeristöä hankaloitetaan sisämarkkinoiden toimintaa.
Lisäksi pyydämme sisällyttämään asetukseen tarkennuksen, jossa linjataan selkeästi muussa EU-maassa jo kertaalleen EEJ-statuksen saavuttaneiden materiaalien olevan tämän asetuksen soveltamisalan ulkopuolella. Kierrätysmateriaalien markkinoiden toimivuuden kannalta on tärkeää, että Suomi hyväksyy muiden EU-maiden käytäntöjen mukaiset EEJ-statukset, ja toimijat voivat luottaa siihen, että jo kertaalleen EEJ-statuksen saavuttaneet kierrätysmateriaalit eivät muutu uudelleen jätteeksi Suomeen tuotuina.
2 §: Määritelmät
Asetusluonnoksen 2 §:ssä tarkoitetaan ”uusiomuoviraaka-aineella muovijätteestä valmistettua, pelletin, murskeen tai hiutaleen muotoon saatettua muovimateriaalia, joka on käytettävissä uusien muovituotteiden valmistuksen raaka-aineena sellaisenaan ilman jatkokäsittelyä;”. Murskeen ja hiutaleen osalta on syytä todeta, että määritelmä ei automaattisesti kaikissa tapauksissa täyty.
3 §: Uusiomuoviraaka-aineen jätteeksi luokittelun päättymistä koskevat arviointiperusteet
3 §:ssä on säädetty EEJ-luokittelun arviointiperusteista. Edellä 2 §:stä sanottuun viitaten, asetuksessa tulisi huomioida myös se, että EEJ-luokittelun edellytys tulee aina olla, että tuotteella on markkinat tai kysyntää.
4 §: Valmistajan laadunvarmistusjärjestelmä
–
5 §: Muovijätteen vastaanotto
–
6 §: Muovijätteen vastaanottokirjanpito
–
7 §: Muovijätteiden varastointi
–
8 §: Muovijätteiden esikäsittely
–
9 §: Muovijätteen hyödyntäminen
–
10 §: Uusiomuoviraaka-ainetta koskevat määritykset
–
11 §: Näytteenoton, näytteiden analysoinnin ja tulosten dokumentointi
–
12 §: Hyödyntämistoimen läpikäyneen uusiomuoviraaka-aineen sallitut käyttötarkoitukset
12 §:n sallitut käyttötarkoitukset jättävät muotoilultaan epäselväksi, onko pykälä tarkoitettu esimerkkiluetteloksi, ja mikä sen käytännön merkitys asetuksen soveltamisalalle on. Esitämme, että pykälää selkeytetään luettavuuden parantamiseksi
13 §: Hyödyntämistoimen läpikäyneen uusiomuoviraaka-aineen varastointi
–
14 §: Valmistajan vaatimustenmukaisuusilmoitus
–
15 §: Vaatimustenmukaisuusilmoituksen sisältö
–
16 §: Ilmoitus- ja raportointivelvollisuus
–
Voimaantulo
–
Kommentit liitteisiin ja niiden perusteluihin
Liite 1: hyödyntämistoimessa sallitut syöttöpanokset
–
Liite 2: vaarallisten aineiden vaaraluokat ja –kategoriat
–
Liite 3: sulaindeksin määrittäminen
–
Muuta lausuttavaa
Kommentit ehdotuksen vaikutuksiin (muistion 4. kohta)
–
Mahdolliset muut kommentit
–
Vilenius Pia
Kemianteollisuus ry