Hyppää sisältöön

Maailmanpelastuspeli-kortit

Maailmanpelastuspeli on kaikille Suomen 5.-luokkalaisille jaettava korttipeli, joka opettaa resurssiviisautta, kun pelaajat pohtivat maapallolle riittävien resurssien takaamista. Ilmastonmuutosta ei ratkaista ilman luonnontieteiden ja matematiikan osaajia!

Maailmanpelastuspelin tavoitteena onkin innostaa lapsia ja nuoria matemaattis-luonnontieteellisten oppiaineiden pariin ja kiinnostumaan vastuullisuusasioista.

Maailmanpelastuspeli-kortit lyhyesti:

Kesto: 10–20 min
Ikäsuositus: 10+ vuotta
Pelaajien määrä: 3–6

Maailmanpelastuspelissä maailman maat koettavat kehittää uutta teknologiaa tyydyttääkseen kasvavan väestön tarpeet. Jokainen pelaaja on maa, joka kehittää teknologiaa ja tuottaa sen avulla resursseja. Resurssien tuottaminen vaikeutuu pelin edetessä, ja jos teknologiaa ei ole kehitetty tarpeeksi tehokkaaksi, joutuu maksamaan päästösakkoa. Pelin voittaa se maa, joka onnistuu kehittämään kaikkein tehokkaimman teknologian, joka tuottaa eniten resursseja. Tähän tarvitaan sekä kilpailua että yhteistyötä.

Pelin on tuottanut Kemianteollisuus ry ja sen ovat suunnitelleet Petri Savola, Jani Moliis ja Tero Moliis.

Kort om spelet Rädda världen:

Speltid: 10–20 min
Åldersrekommendation: 10+ år
Antal spelare: 3–6 

Världens länder försöker utveckla nya tekniska lösningar för att tillgodose den växande befolkningens behov. Varje spelare är ett land som utvecklar tekniska lösningar och genererar resurser med hjälp av dem. Att generera resurser blir svårare allteftersom spelet fortskrider, och om tekniken inte har utvecklats så att den är tillräckligt effektiv, blir man tvungen att betala en straffavgift för extra utsläpp. Det land som lyckas utveckla den mest effektiva tekniken som genererar mest resurser vinner spelet. Detta kräver både konkurrens och samarbete.

Spelet innehåller teknikkort som motsvarar fem olika tekniska lösningar och 6 stödkort. I början av spelet får varje spelare ett stödkort. Teknikkorten blandas och delas in i tre högar, en för varje fas i spelet. I början av varje fas lyfter man tre kort från högen och lägger dem upp på bordet.

Den yngsta spelaren börjar. Under sin tur kan spelaren lyfta ett kort från högen eller lyfta ett av de tre synliga korten på bordet eller lägga fram en valfri mängd kort från handen så länge som korten tillhör samma klass av teknik. 

Efter varje fas måste den spelare som samlat minst av varje teknik betala en utsläppsavgift i enlighet med stödkorten. Om två eller flera spelare har lika lite teknik får de dela på utsläppsavgiften. Efter fas 1 betalas utsläppsavgiften från de kort spelaren har i handen. Efter fas 2 betalas utsläppsavgiften både från de kort spelaren har i handen och de kort som finns på bordet. Efter fas 3 betalas utsläppsavgiften endast från handen. I fas 3 behöver man ändå inte betala utsläppsavgiften, om mängden kort på bordet överskrider den minimimängd som står inom parentes på stödkortet.

Den spelare som lagt ut flest teknikkort, och därmed genererat den största mängden resurser, vinner.