Nestori Lautanala: Vastuullisuus tavoittaa opiskelijat! – Fuksikampanja 2018
Minulla on edessäni todella mielenkiintoinen kesä kesäkatalyyttinä #3. Sitä ennen kerron Fuksikampanjasta vuosimallia 2018.
Fuksikampanja onnistui mielestäni todella hyvin. Olen saanut paljon positiivista palautetta, mutta aina voi parantaakin. Minulle jäi itse kampanjasta ja sen tekemisestä paljon käteen ja opin paljon.
Sain nähdä, millaista työmatkustaminen Suomessa on. Ensimmäisten matkojen jälkeen aloin jo oppia, kuinka teen VR:n varaukset mahdollisimman tehokkaasti ja pystyin käyttämään junamatkat työntekoon ja oman kemian alan ymmärrykseni kehittämiseen. Sain paljon uusia kontakteja ja tutustuin todella moneen uuteen ja upeaan ihmiseen, jotka katselevat alaa omasta perspektiivistään hieman erilaisten linssien läpi.
Opin paljon epävarmuudessa toimimisesta. Uskon, että tulevaisuuden työelämässä epävarmuuden sietäminen on entistä tärkeämpää. Kampanjan aikana eteeni tuli tilanteita, joiden ratkaisemisessa tarvittiin sinnikkyyttä ja luovaa ajattelua. Joillain paikkakunnilla yritysten kontaktointi fuksikampanjatilaisuuksiin osoittautui oletettua hankalammaksi, mutta kaikki järjestyi aina mahtavien kollegoideni avulla!
Opiskelijat ovat todella hankalasti tavoitettava kohderyhmä. Vielä hankalampaa kuin opiskelijoiden tavoittaminen, on opiskelijoiden vakuuttaminen. Havaitsin, että yhä useammalle nuorelle arvovalinnat ja vastuullisuus ovat aikaisempaa tärkeämpiä teemoja. Vastuullisuuden ja konkreettisten tekojen tuominen esiin on nyt ja jatkossa yksi tärkeimmistä keinoista tavoittaa opiskelijat ja luoda heille positiivinen kuva alasta. Fuksikampanja on mielestäni erinomainen tapa tavoittaa opiskelijat mielekkäällä sisällöllä, joka resonoi heidän lähiympäristössään.
Opin paljon alasta kokonaisuutena. Kemia on alana Suomessa ja maailmalla todella monimuotoinen. Kaikki yritykset ovat erilaisia, mutta ymmärtämällä paremmin jonkin yrityksen toimintakenttää, ymmärtää paremmin muidenkin alan yritysten arkea. Korkeakoulujen on toisinaan hankalaa ottaa opetukseen käytännön esimerkkejä siitä, miten opittua asiaa pääsee soveltamaan työelämässä. Yritysten selitykset omista tuotteistaan ja niiden taustalla olevista prosesseista auttoivat minua todella paljon ymmärtämään kemiaa. Ne myös antoivat opiskelijoille vahvistuksen, että yksittäistä kurssilla opittua asiaa tarvitsee ihan oikeasti.
Tuleeko kampanja uudestaan ensi vuonna?
Tarkoitus on, että fuksikampanja järjestetään ensi vuonna entistä hienompana! Parannusehdotuksia ja palautetta on kerätty koko kampanjan ajan, mutta ideoita voi ensi syksyä varten lähettää lisää osoitteeseen nestori.lautanala@kemianteollisuus.fi.
Sitä ennen kesällä pääset lukemaan tekstejäni vieläkin enemmän. Toivotan sinulle siis lukuiloa!
-Kesäkatalyytti #3,