Hyppää sisältöön

Tuoksut ja apteekkikosmetiikka kasvun kärjessä

Vuonna 2012 teknokemian alan kokonaismarkkinat kasvoivat Suomessa 2 %. Alan tuotteisiin kuuluvat sekä kuluttajille että ammattikäyttöön tarkoitetut kosmetiikka- ja hygieniatuotteet sekä pesu-, puhdistus- ja hoitoaineet.

Kosmetiikka- ja hygieniatuotteiden kokonaismyynti kasvoi lähes 2 %. Eniten myynti nousi parfyymit ja tuoksut -tuoteryhmässä (7 %). Apteekkikosmetiikan myynti kasvoi lähes 7 % ja selektiivisen kosmetiikan 4 %. Selektiivisen kosmetiikan myynnin veturina toimivat tuoksut ja parfyymit 13 % kasvulla.

Koko teknokemian kokonaismarkkina-arvo 2012 oli 626,3 miljoonaa euroa, josta kosmetiikan osuus oli 67 %, kodin pesu- ja puhdistusaineiden 17 %, laitosten ja teollisuuden pesu- ja puhdistusaineiden 12 % sekä muiden teknokemian valmisteiden 5 %. Luvut perustuvat Teknokemian Yhdistys ry:n (TY) jäsenyritysten ilmoittamiin lukuihin, joiden arvoperustana on kotimaan myynti asiakkaalle ilman arvonlisäveroa. Teknokemian Yhdistyksen jäsenyritykset kattavat noin 90 % koko alan markkinoista.

 

Lisätietoja

Toimitusjohtaja Sari Karjomaa, Teknokemian Yhdistys ry, puh. (09) 1728 4335

Asiantuntija Eeva-Mari Karine, Teknokemian Yhdistys ry, puh. (09) 1728 4336

Teknokemian yhdistys ry:n lehdistötiedote 15.2.2013