Hyppää sisältöön

Uusi malli mahdollistaa oppisopimuksen myös alaikäisille laboranttiopiskelijoille

Kemianteollisuuden alalle kehitetty uusi oppisopimusmalli on suunnattu 16-20-vuotiaille laboratorioalan perustutkintoa opiskeleville nuorille.

Laboratorio- ja prosessiteollisuuden työelämämentorina toimiva opettaja Pirjo Heiskanen Savon ammattiopistosta pitää tärkeänä juuri sitä, että malli mahdollistaa myös alaikäisten pääsyn työelämään oppimaan.

”Heidän ei tarvitse odottaa 18 vuoden ikää ja kolmatta opiskeluvuotta päästäkseen työelämään. Aikaisemmin kaikki oppisopimuskoulutukseen tulleet ovat olleet aikuisia ammatinvaihtajia.”

Opetus tapahtuu ensimmäisen vuoden aikana oppilaitoksessa sekä toisena ja kolmantena vuotena yrityksessä. Noin 1,5 vuotta opinnoista tehdään oppisopimuksella.

Nuori saa palkkaa oppisopimusjakson ajalta. Palkka nousee sitä mukaa, kun opiskelija suorittaa tutkintoonsa liittyviä näyttöjä.

Hakijamäärä olisi voinut olla isompikin

Kemianteollisuus ry ja Ammattiliitto Pro esittelivät uuden, työvoimapulaa helpottamaan suunnitellun oppisopimusmallin lokakuussa 2023. Pilottikokeilussa on mukana viisi yritystä ja neljä yhteistyöoppilaitosta, ja ensimmäiset laboranttiopiskelijat tulivat työpaikoille syksyllä 2024.

FinVector Oy on yksi pilottikokeiluun osallistuvista yrityksistä.

”Hakijamäärä olisi voinut olla isompikin, mutta onneksemme saimme Aapon (Aapo Pesonen) meille mukaan porukkaan”, toteaa HR Business Partner Eetu Salmela FinVectorilta.

Hän kertoo yrityksen onnistuneen rekrytoimaan kolmen viime vuoden aikana monia motivoituneita uransa alussa olevia, tulevia biolääketeollisuuden ammattilaisia oppisopimuksen avulla.

”5-10 henkilöä on suorittanut meillä opintonsa loppuun oppisopimuksella, ja kaikki aiemmin valmistuneet oppisopimuslaiset ovat edelleen meillä vakituisessa työsuhteessa. Yhteistyö Savon ammattiopiston kanssa on sujunut erittäin hyvin.”

Sopii tekeville ja motivoituneille nuorille

Heiskanen kertoo uuden oppisopimusmallin sopivan parhaiten nuorille, jotka ovat tekeviä, motivoituneita ja itsenäiseen työskentelyyn kykeneviä.

Työnantajien toivomus on, että perustaidot olisivat hallussa ennen työelämään siirtymistä.

”Meillä opintoihin sisältyy paljon käytännön laboratorioharjoituksia, joissa opitaan tarvittavat perustaidot, kuten liuosten valmistaminen, tarkka pipetointi ja punnitseminen”, kertoo Heiskanen.

Hänen mukaansa opiskelijalle on helpompaa, kun yleiset tutkinnon osat ja teoriaopinnot tehdään pääasiassa lähiopetuksena. 

”Oppisopimusopiskelijan työaika on normaali laborantin työaika, joten opintojen tekeminen iltaisin ja viikonloppuisin voi käydä liian raskaaksi. Ja harvoissa laboratorioissa on niin monipuolisia työtehtäviä ja analytiikkaa, että opiskelija saavuttaisi kaikkiin tutkinnon osiin tarvittavat ammattitaitovaatimukset pelkästään työpaikalla työskennellen.”

Teksti: Pirjo Latva-Mantila

Kuvat: Aapo Pesosen oma albumi