Väitöskirja: luokanopettajat innostuvat kemiasta tutkimalla ja kokeilemalla
Maija Rukajärvi-Saarelan tuoreen väitöskirjan mukaan tutkimuksellisuus ja kokeellisuus innostavat luokanopettajia tarttumaan kemian opetukseen.
Maija Rukajärvi-Saarela väitteli kasvatustieteen tohtoriksi Jyväskylän yliopiston Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa 27.11.2015. Väitöskirjan nimi on ”Tutkimuksellisuudesta innostusta alakoulujen kemian opetukseen: Kehittämistutkimus osallistavan luokanopettajan perus- ja täydennyskoulutuksen kehittämisestä”. Vastaväittäjänä toimi professori Jari Lavonen (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori Kari Kiviniemi (Jyväskylän yliopisto).
Luokanopettajat ovat avainasemassa lasten innostuksen herättämisessä ja kemian tietojen ja taitojen tukemisessa alakouluissa. Tuore väitöskirja lähtee ennakkoluuloista, joita kemian opiskeluun ja opettamiseen yhä liitetään. Lähtötilannettaan arvioidessaan monet luokanopettajat heijastavat omien kouluaikojensa ennakkoluuloja kemian opetukseen. Koulutusta voidaan kiuitenkin väitöskirjan mukaan kehittää ennakkoluuloja poistamalla – lisäämällä tutkimuksellisuutta ja osallisuutta.
Tuore väitöstutkimus osoittaa, että tutkimuksellisuus ja osallistava täydennyskoulutus ovat hyviä työkaluja luokanopettajien innostamiseen. Rukajärvi-Saarela toteutti tutkimuksensa kehittämistutkimuksena, johon osallistui yhteensä 168 luokanopettajaa ja luokanopettajaopiskelijaa.
Rukajärvi-Saarelan kehittämää koulutusmallia fysiikan ja kemian opetuksessa käytetään Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa, jossa on Suomen ainoa luokanopettajien aikuiskoulutuslinja.
Maija Rukajärvi-Saarela toimii lehtorina Centria-ammattikorkeakoulussa Kokkolassa, opettaen kemiaa kemiantekniikan insinöörikoulutuksessa.
Lue Jyväskylän yliopiston tiedote Maija Rukajärvi-Saarelan väitöskirjasta 27.11.2015.